SEKOLAH SEHARI MENJADI MUTAWWIF HANDAL

BERSAMA PARA PEMBESAR BKPRMI DAN TEAM AROFAH MINA



satu lagi tambahan ilmu baru, menjadi mutawwif!!
apa itu ????
MUTAWWIF/FAH ini adalah sebagai seorang Da'ie (pendakwah) ,pembimbing haji/ umroh dan leader. Sebagai seorang pendakwah,tugas MUTAWWIF/FAH ini amatlah berat. Karena mereka:
1) Perlu membersih/membasuh hati2 bakal Jemaah sebelum ke Tanah Haram.
Itu,sudah semestinya. Para2 Jemaah ini,org yang banyak dosa.Oleh itu,sebelum kita pandu Jemaah ini di Tanah Haram, maka wajiblah ke atas MUTAWWIF/FAH itu untuk menyucikan hati2 para Jemaah serta membantu mereka membetulkan niat untuk mengembara ke Tanah Haram.
2) Mengajar dan memimpin bakal Jemaah cara melaksanakan Ibadah Haji/Umrah.
Melalui peringkat ini,MUTAWWIF/FAH bertanggungjwb penuh untuk menjelaskn dan menerangkan bagaimana melakukan ibadah haji yang Mabrur.
3) Berperanan dalam memberi khidmat nasihat kepada Para Jemaah di Tanah Haram.
Seperti yang kita dpti,di Tanah Haram,pelbagai pantang larang perlu dipatuhi.Dan rasionalnya..para Jemaah yg sama jiwa mcm kita dr kwsn yg sama mcm kita, pasti akan melalui suasana baru di Tanah Haram.Dan di sini,peranan MUTAWWIF/FAH sebagai penasihat/penaik semangat/pendorong kpd para Jemaah utk tidak cepat melatah dan terus berusaha,menjaga hati agar peroleh haji Mabrur dan diredhai.Maklum saja,para Jemaah bukan yg semuanya seusia remaja atau muda belia untuk para MUTAWWIF/FAH arah itu ini.Oleh yg demikian,MUTAWWIF/FAH perlu sentiasa mengawal emosinya dlm mengawal emosi setiap Jemaah.
Selain itu,tugas MUTAWWIF/FAH diteruskan lagi selama di Tanah Haram sehingga pulang.Mereka boleh dilabelkn sebagai Bapa/Ibu kpd para Jemaah kerana mereka:
4) Berperanan sebagai Perawat Kecemasan di Tanah Haram.
Sebagai MUTAWWIF/FAH mereka perlu peka terhadap tahap kesihatan para Jemaah.Ini kerana,keadaan cuaca yang berbeza di Tanah Haram blh menyebabkan anti body para Jemaah sedikit terganggu dan dikhuatiri mengganggu proses Ibadah mereka.
5) Berperanan dalam menyediakan Makanan,Kenderaan,Penginapan,Kelengkapan, dan khidmat kaunseling kpd para Jemaah di Tanah Haram.
Para Jemaah akan meletakkan harapan kpd MUTAWWIF untuk memimpin mereka ke tempat penginapan,menyediakan mereka juadah setiap hari serta akan menyediakn kenderaan utk mengangkut mrk ke tmpat tujuan mereka.Khidmat nasihat yang perlu diberiperhatian terutama dlm kesehatan para Jemaah muslimat dlm masalah 'wanita' mereka dan juga memberi teguran atas kekhilapan para Jemaah juga memberi semangat dan kobarkan kpd mereka untuk mereka senantiasa bersemangat dan berusaha meraih Haji yg Mabrur.
6) Penunjuk arah dan Guru Sejarah.
MUTAWWIF/FAH bertanggungjawab untuk memimpin para Jemaah ke tempat yang hendak dituju.Malah,mereka perlu menjelaskan kpd para Jemaah akan sejarah Nabi dan sejarah para sahabat sezaman nabi di setiap tempat bersejarah agar,para Jemaah dapat menjiwai  dan mengambil hikmah.
Tugas mereka hanya akan selesai apabila para Jemaah selamat pulang ke Tanah air mereka.Pasti sahabat2 semua dpt menggambarkan berapa hebatnya mereka ini kan?
"bukan semua Ustaz/Ustazah mampu jadi MUTAWWIF/FAH, tetapi para MUTAWWIF/FAH pasti mampu menjadi Ustaz/Ustazah". Untuk menjadi seorang MUTAWWIF/FAH,kita perlu memastikan diri kita bersedia emosi,jasmani.Kerana pastinya menjadi MUTAWWIF/FAH adalah suatu tanggungjwb/amanah yang amat berat.
MENJADI PESERTA MUTAWWIF AROFAH MINA
ACARA DIBUKA OLEH BANG ASEP
TESTIMONI OLEH MUTHOWWIF YANG SUDAH SUKSES
PRESIDEN DIREKTUR AROFAH MINA
BANG ANDI MOTIFATOR SEKALIGUS MUTHAWWIF HANDAL AROFAH MINA
BREAK ISHOMA